Wizard = Fråga-svarbaserad hjälp som t.ex. installationsguien när något har laddats ned.
Etnografisk observation / Ethnographic observation = Studie av hur männsikor i grupp beteer sig och agerar.
Användbarhet / Usability = Ett begrepp som innefattar ändamålsenlighet, effektivitet och tillfredsställelse.
Korttids- (arbets-) minnet / Short term (working) memory = Det vi människor kan hålla i minnet under kort tid. Brukar tala om att man kan minnas 7+-2 saker i taget. Hänsyn till detta tas inom digital design.
Återkoppling / Feedback = Återkoppling till användaren.
Brainstorming = En del av designprocessen precis i början. En grupp människor pratar om sina idéer och dokumenterar dessa. Sedan sorteras idéerna.
Gestalt (som i Gestaltlagar / as in Gestalt principles) = Innehåller fyra lagar för hur man designar ett gränssnitt lättförståeligt för användaren:
Likhet = Objekt som liknar varandra sorteras med varandra.
Närhet = Funktioner som liknar varandra sorteras med varandra.
Kontinuitet = Gränssnittet är konsekvent i hur det framställer och presenterar något.
Slutenhet = Ett antal separata delar bildar tillsammans en bild eller en uppfattning av en bild.
Norman är väldigt känd inom MDI.
Kunskap i huvudet och Kunskap i världen / Knowledge in the head and Knowledge in the world =
Meny / Menu = meny är ett hierarkiskt interaktionssystem som ofta är indelat i kategorier. Det finns olika typer av menyer, ex pop-up-meny, roll-down-meny och kontextmeny.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar