tisdag 29 november 2016

Appen


Appen Förskoleresan är tänkt att användas av förskolelärare. Det är en kombination av en reseplanerare och klasslista, men har även funktioner som ger lärarna möjligheten att bjuda in personer på resor och kontakta föräldrarna. Appen har testats på den tänkta användargruppen som skalenlig pappersprototyp och PowerPoint-prototyp. Feedbacken från testpersonerna har tagits tillvara i ett flertal iterationer och implementerats i designen därefter.   

Feedback Norman

Metod  

Testet genomfördes hemma hos testpersonerna, på grund av sekretess var det inte möjligt att utföra testet på förskolan. Nackdelen var att antalet tillgängliga testpersoner begränsades, men eftersom det utfördes på deras hemmaplan var testpersonerna avslappnade och hade tid att besvara alla frågor och utföra alla iterationer. Testerna utfördes ca 19:30 2016-02-10 och testpersonerna fick en i taget testa systemet på en dator. Testgruppen bestod utav en utbildad förskolelärare i 40-årsåldern och två yngre vikarier som båda har jobbat på förskola i ca 6 månader efter att ha nyligen gjort klart sina gymnasieutbildningar.

Observatör- och handledarrollerna tilldelades innan testet och växlade efter varje iteration. I enlighet med artikeln Prototyping for Little Fingers (Rettig, 1994) var det handledaren som styrde testet och ställde frågor till testpersonerna. Testpersonens svar och avvikande handlingar dokumenterades av de tysta observatörerna på små kort. För att få med för- och efterbilder på var iteration med de olika förändringarna skapades olika versioner av PowerPoint-prototypen vilket underlättade vid rapportskrivningen.  

Testpersonerna fick fem uppgifter: planera en ny resa, skicka iväg en komplett inbjudan till en resa, ta bort en sparad resa, hitta telefonnummer till ett barns föräldrar, lägga till ett barn i systemet. Dessa omfattar en större del av appens funktionalitet.



Testpersonen ville att reseplaneraren skulle tydliggöra att både utresa och hemresa ska väljas innan resvägen kan sparas. Ändringen blev checkboxar som indikerar att hemresan behövs efter utresan innan det går att spara.





Bild 1. systemet innan och efter förändringen 

Layout på knapparna på huvudmenyn var otydlig. Knapparna flyttades och valen grupperades för att underlätta för användarna.





Bild 2. systemet innan och efter förändringen


“Personal sparad” och “Barn sparat” lät konstigt, så det ändrades till “Sparat”





Bild 3. systemet innan och efter förändringen
Testpersonen förvirrades av att “Skicka inbjudan och meddelande”-knappen var grön redan innan personerna bjudits in. Hyperlänken från föregående meny leder nu till en meny där knappen är grå, om användaren försöker klicka på den kommer det upp en pop-up med instruktioner. Hyperlänkarna från “Bjud in personal”, “Bjud in barn”, “Meddelande till målsman” och “Överblick” leder till en grön knapp. Det är dock tänkt att appen ska ha en restriktion så att barn och personal måste väljas och meddelande skrivas innan knappen blir grön. 
Bild 4. systemet innan och efter förändringen




Det saknades feedback vid inbjudan av personal av barn och personal. Innan gick det tillbaks till resans meny när användaren klickade på “Bjud in”, nu kommer det upp ett fönster som berättar om att personerna bjudits in.


Bild 5. systemet innan och efter förändringen



En testperson ansåg att det inte var användbart med tider som omfattade hela dagen. Det ändrades så att det nu går att se hur lång tid det tar att åka och när de måste åka från destinationen för att hinna tillbaks till förskolan i tid.




Bild 6. systemet innan och efter förändringen

 

En testperson tyckte att det var lite otydligt med vit text eftersom hon inte såg så bra, så vi ändrade den till mörk. Det blir dessutom bättre consistency (Norman, 2013) eftersom resten av appen innehåller svart text. Övriga texter som innehöll vit text ändrades också till mörk text.



Bild 7. systemet innan och efter förändringen

 

Flera utav testpersonerna tyckte det var konstigt att både “Sparade resor” och “Bjud in person till resa” gick vidare till samma sida. Vi ändrade därför överskriften för sidan för att bättre förklara att användaren här ska välja resa att lägga till person på.



Bild 8. systemet innan och efter förändringen





En testperson tyckte att det blev otydligt att hon först sparar utresa och hemresa och därefter ska spara resan igen. Hon undrade om tiderna inte blivit sparade trots allt. Spara resa ändrades således till en ok-knapp.  



Bild 9. systemet innan och efter förändringen


En testperson blev förvirrad eftersom de upplevde att meddelandet sparades två gånger. Sliden
“Meddelande till målsman” ändrades därför till en ok-knapp för att förtydliga för användaren att det inte är fallet.



Bild 10. systemet innan och efter förändringen




Flera användare tyckte att det kändes konstigt att gå vidare från “Överblick” eftersom det endast fanns ett tillbaka alternativ. Vi skapade därför ett “OK” alternativ så det blir lättare för användaren att förstå vart man ska klicka för att gå vidare.





Bild 11. systemet innan och efter förändringen


Två användare var överens om att det skulle underlätta om det gick att söka på personalen istället för att leta upp vilken avdelning den jobbade på. Ibland byter personalen avdelning för att det behövs folk. Då kan det vara svårt att veta för föräldrarna var personalen egentligen arbetar.
Därför lades en sök-funktion till i nästa iteration. Detta gjordes både för personalens kontaktinformation och för barnens. Eftersom det finns många barn snabbar det upp sökprocessen för personalen eftersom de vanligtvis vet namnet på barnet ifråga. 
Bild 12. systemet innan och efter förändringen



Bild 13. systemet innan och efter förändringen
En utav testpersonerna tyckte det skulle vara enklare och tydligare fall man inte kom till “Sparade resor” skärmen efter att man valt “OK” på sin “Resväg” utan att man istället kom till resans egen sida. Vi lade även till feedback i form utav en liten grön bock så att användaren ser att man har gjort klart
“Resväg”. Den sortens feedback skulle även kunna läggas till på alla av resans olika moment för att enklare leda användaren genom skapandet utav en resa.




En utav testpersonerna tyckte det var konstigt att ifall ett fel upptäcktes på överblick så är användaren tvungen att gå tillbaka till resan och sedan välja det val man vill gå in och redigera istället för att bara kunna klicka på delen man vill redigera vid överblick och direkt skickas till det valet. Därför har vi nu gjort alla delarna av överblick klickbara.




Bild 14. systemet innan och efter förändringen






En utav testpersonerna tyckte det var jobbigt att inte kunna lätt gå tillbaka till huvudmenyn och att vår tillbaka knapp var ful. Vi lade därför till en menyknapp och fixade en ny tillbakaknapp.







Bild 15. systemet innan och efter förändringen
























Styrkan i arbetet är att testerna baserades på den användargrupp som appen är avsedd för. Benyon (2014) nämner att det är nästintill omöjligt för experter att helt kunna gå in i en roll som en annan person, och testa funktioner och försöka tänka kring designen som om de vore användargruppen. Detta tydliggjordes redan i första testfasen med pappersprototypen. Funktioner kasserades, nya dök upp, och menyer ändrades eftersom användarna hade väldigt svårt att utföra vissa uppgifter. En svaghet i denna utvärdering är att det finns många äldre förskolelärare, en åldersgrupp som vi inte fick med bland våra testpersoner. Den största utmaningen var att leta reda på personer från användargruppen.
Förskolelärare är väldigt upptagna under dagen och det blev även svårt att utföra tester efter deras arbetsdag då MDI-gruppen hade schemalagda seminarier klockan 17.00 varje dag.

Den första datoriserade versionen hade inte någon hemknapp. Tanken var att appen var så grund att det inte behövdes. Användaren behövde endast gå tillbaka 1-3 steg för att komma tillbaka till huvudmenyn och det stod alltid uppe i vänstra hörnet vad de skulle komma tillbaka till, och vilken sida de befann sig på. Användarna som testades hade heller inte något problem med att komma tillbaka till startmenyn eller orientera sig. Vid sista iterationen nämnde dock en användare att det kunde vara krångligt att inte ha en hemknapp, men personen förstod fortfarande hur den skulle göra. Det beslutades således att alla sidor ska ha en hemknapp för tydlighetens skull.

Att utföra testerna på tre personer är inte optimalt. Fler testpersoner skulle vara en förbättring. När en användare upplevde ett problem samtidigt som övriga inte upplevde det som ett problem togs denna feedback fortfarande allvarligt. Detta eftersom det trots allt endast var tre personer som testade och det är möjligt att fler användare skulle uppleva samma problem. Åldersgruppen som testerna utfördes på var också relativt smal. Tillgång till alla åldersgrupper, speciellt äldre förskolelärare, skulle bidragit till en bättre utvärdering.



Tester på användargrupper tar tid och möda, men när det kommer till användartester finns det inget som överträffar användargruppens feedback. Utvärderingens nytta är även kopplat till hur mottagliga och villiga experterna är till att ändra designen efter feedback från testpersonerna. I detta fall har alla kommentarer tagits tillvara och implementerats i ett flertal iterationer, så det finns underlag för att designen och appens funktionalitet troligtvis fungerar i praktiken.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar