Appen Förskoleresan
är tänkt att användas av förskolelärare. Det är en kombination av en
reseplanerare och klasslista, men har även funktioner som ger lärarna
möjligheten att bjuda in personer på resor och kontakta föräldrarna. Appen har
testats på den tänkta användargruppen som skalenlig pappersprototyp och
PowerPoint-prototyp. Feedbacken från testpersonerna har tagits tillvara i ett
flertal iterationer och implementerats i designen därefter.
Feedback Norman
Feedback Norman
Metod
Testet
genomfördes hemma hos testpersonerna, på grund av sekretess var det inte
möjligt att utföra testet på förskolan. Nackdelen var att antalet tillgängliga
testpersoner begränsades, men eftersom det utfördes på deras hemmaplan var
testpersonerna avslappnade och hade tid att besvara alla frågor och utföra alla
iterationer. Testerna utfördes ca 19:30 2016-02-10 och testpersonerna fick en i
taget testa systemet på en dator. Testgruppen bestod utav en utbildad
förskolelärare i 40-årsåldern och två yngre vikarier som båda har jobbat på
förskola i ca 6 månader efter att ha nyligen gjort klart sina
gymnasieutbildningar.
Observatör- och
handledarrollerna tilldelades innan testet och växlade efter varje iteration. I
enlighet med artikeln Prototyping for Little Fingers (Rettig, 1994) var det
handledaren som styrde testet och ställde frågor till testpersonerna.
Testpersonens svar och avvikande handlingar dokumenterades av de tysta
observatörerna på små kort. För att få med för- och efterbilder på var
iteration med de olika förändringarna skapades olika versioner av
PowerPoint-prototypen vilket underlättade vid rapportskrivningen.
Testpersonerna fick fem uppgifter:
planera en ny resa, skicka iväg en komplett inbjudan till en resa, ta bort en
sparad resa, hitta telefonnummer till ett barns föräldrar, lägga till ett barn i systemet. Dessa omfattar en
större del av appens funktionalitet.
Testpersonen ville att
reseplaneraren skulle tydliggöra att både utresa och hemresa ska väljas innan
resvägen kan sparas. Ändringen blev checkboxar som indikerar att hemresan
behövs efter utresan innan det går att spara.
Bild 1. systemet innan och efter
förändringen
Layout på knapparna på
huvudmenyn var otydlig. Knapparna flyttades och valen grupperades för att
underlätta för användarna.
Bild 2. systemet innan och efter
förändringen
“Personal sparad” och “Barn
sparat” lät konstigt, så det ändrades till “Sparat”
Bild 3. systemet innan och efter
förändringen
Testpersonen
förvirrades av att “Skicka inbjudan och meddelande”-knappen var grön redan
innan personerna bjudits in. Hyperlänken från föregående meny leder nu till en
meny där knappen är grå, om användaren försöker klicka på den kommer det upp en
pop-up med instruktioner. Hyperlänkarna från “Bjud in personal”, “Bjud in barn”,
“Meddelande till målsman” och “Överblick” leder till en grön knapp. Det är dock
tänkt att appen ska ha en restriktion så att barn och personal måste väljas och
meddelande skrivas innan knappen blir grön.
Bild 4. systemet innan och efter
förändringen
Det saknades feedback vid inbjudan av personal av barn
och personal. Innan gick det tillbaks till resans meny när användaren klickade
på “Bjud in”, nu kommer det upp ett fönster som berättar om att personerna
bjudits in.
Bild 5. systemet innan och efter
förändringen
En testperson ansåg att det inte
var användbart med tider som omfattade hela dagen. Det ändrades så att det nu
går att se hur lång tid det tar att åka och när de måste åka från destinationen
för att hinna tillbaks till förskolan i tid.
Bild 6. systemet innan och efter förändringen
En
testperson tyckte att det var lite otydligt med vit text eftersom hon inte såg
så bra, så vi ändrade den till mörk. Det blir dessutom bättre consistency (Norman, 2013) eftersom
resten av appen innehåller svart text. Övriga texter som innehöll vit text
ändrades också till mörk text.
Bild 7. systemet innan och efter
förändringen
Flera utav testpersonerna tyckte
det var konstigt att både “Sparade resor” och “Bjud in person till resa” gick
vidare till samma sida. Vi ändrade därför överskriften för sidan för att bättre
förklara att användaren här ska välja resa att lägga till person på.
Bild 8. systemet innan och efter
förändringen
En testperson tyckte att det blev otydligt att hon först
sparar utresa och hemresa och därefter ska spara resan igen. Hon undrade om
tiderna inte blivit sparade trots allt. Spara resa ändrades således till en
ok-knapp.
Bild 9. systemet innan och efter
förändringen
En testperson blev förvirrad eftersom de upplevde att
meddelandet sparades två gånger. Sliden
“Meddelande till målsman” ändrades därför till en ok-knapp
för att förtydliga för användaren att det inte är fallet.
Bild 10. systemet innan och efter
förändringen
Flera användare tyckte att det
kändes konstigt att gå vidare från “Överblick” eftersom det endast fanns
ett tillbaka alternativ. Vi skapade därför ett “OK” alternativ så det blir
lättare för användaren att förstå vart man ska klicka för att gå vidare.
Bild 11. systemet innan och efter
förändringen
Två användare var
överens om att det skulle underlätta om det gick att söka på personalen
istället för att leta upp vilken avdelning den jobbade på. Ibland byter
personalen avdelning för att det behövs folk. Då kan det vara svårt att veta
för föräldrarna var personalen egentligen arbetar.
Därför lades en sök-funktion till i nästa iteration. Detta
gjordes både för personalens kontaktinformation och för barnens. Eftersom det
finns många barn snabbar det upp sökprocessen för personalen eftersom de
vanligtvis vet namnet på barnet ifråga.
Bild 12. systemet innan och efter
förändringen
Bild 13. systemet innan och efter förändringen
En utav
testpersonerna tyckte det skulle vara enklare och tydligare fall man inte kom
till “Sparade resor” skärmen efter att man valt “OK” på sin “Resväg” utan att
man istället kom till resans egen sida. Vi lade även till feedback i form utav en liten grön bock så att användaren ser att
man har gjort klart
“Resväg”. Den sortens feedback
skulle även kunna läggas till på alla av resans olika moment för att
enklare leda användaren genom skapandet utav en resa.
En utav testpersonerna tyckte
det var konstigt att ifall ett fel upptäcktes på överblick så är användaren
tvungen att gå tillbaka till resan och sedan välja det val man vill gå in och
redigera istället för att bara kunna klicka på delen man vill redigera vid
överblick och direkt skickas till det valet. Därför har vi nu gjort alla
delarna av överblick klickbara.
Bild 14. systemet innan och efter
förändringen
En utav testpersonerna tyckte det
var jobbigt att inte kunna lätt gå tillbaka till huvudmenyn och att vår
tillbaka knapp var ful. Vi lade därför till en menyknapp och fixade en ny
tillbakaknapp.
Bild 15. systemet innan och efter
förändringen
Styrkan i arbetet är att testerna
baserades på den användargrupp som appen är avsedd för. Benyon (2014) nämner
att det är nästintill omöjligt för experter att helt kunna gå in i en roll som
en annan person, och testa funktioner och försöka tänka kring designen som om
de vore användargruppen. Detta tydliggjordes redan i första testfasen med
pappersprototypen. Funktioner kasserades, nya dök upp, och menyer ändrades
eftersom användarna hade väldigt svårt att utföra vissa uppgifter. En svaghet i
denna utvärdering är att det finns många äldre förskolelärare, en åldersgrupp
som vi inte fick med bland våra testpersoner. Den största utmaningen var att
leta reda på personer från användargruppen.
Förskolelärare är väldigt
upptagna under dagen och det blev även svårt att utföra tester efter deras
arbetsdag då MDI-gruppen hade schemalagda seminarier klockan 17.00 varje dag.
Den
första datoriserade versionen hade inte någon hemknapp. Tanken var att appen
var så grund att det inte behövdes. Användaren behövde endast gå tillbaka 1-3
steg för att komma tillbaka till huvudmenyn och det stod alltid uppe i vänstra
hörnet vad de skulle komma tillbaka till, och vilken sida de befann sig på.
Användarna som testades hade heller inte något problem med att komma tillbaka
till startmenyn eller orientera sig. Vid sista iterationen nämnde dock en
användare att det kunde vara krångligt att inte ha en hemknapp, men personen
förstod fortfarande hur den skulle göra. Det beslutades således att alla sidor
ska ha en hemknapp för tydlighetens skull.
Att utföra testerna på tre personer
är inte optimalt. Fler testpersoner skulle vara en förbättring. När en
användare upplevde ett problem samtidigt som övriga inte upplevde det som ett
problem togs denna feedback fortfarande allvarligt. Detta eftersom det trots
allt endast var tre personer som testade och det är möjligt att fler användare
skulle uppleva samma problem. Åldersgruppen som testerna utfördes på var också
relativt smal. Tillgång till alla åldersgrupper, speciellt äldre
förskolelärare, skulle bidragit till en bättre utvärdering.
Tester på användargrupper tar tid
och möda, men när det kommer till användartester finns det inget som
överträffar användargruppens feedback. Utvärderingens nytta är även kopplat
till hur mottagliga och villiga experterna är till att ändra designen efter
feedback från testpersonerna. I detta fall har alla kommentarer tagits tillvara
och implementerats i ett flertal iterationer, så det finns underlag för att
designen och appens funktionalitet troligtvis fungerar i praktiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar