Uppgiftsbeskrivning
Syftet
med denna uppgift är att göra en Heuristic
Evaluation av MS PowerPoint. Problem som identifieras ska sedan rangordnas efter s.k. severity ratings
Metod
Version 15.18 av PowerPoint för Mac används och analyseras utifrån heuristiker och severity ratings
från Nielsen Norman
Group. De identifierade problemen har
endast fått en rating mellan 1-3 detta då inget kan ses som en total
designkatastrof. Ettorna är problem som är oviktiga men ändå existerande. Tvåorna anses vara knappt märkbara och bör
vara lågprioriterade. Treorna är problem som systemet bör åtgärda.
Arbetet
har utförts genom att gruppen arbetat parallellt. Medlemmarna har enskilt
försökt identifiera existerande problem i
PowerPoint men dragit
slutsatser och begränsat problemen tillsammans. Detta för att utöka olika
perspektiv till olika användningssammanhang då många problem kan bero på
användarens enskilda behov eller erfarenhet.
Till hjälp har en Heuristic Evaluation checklist
används för att kontrollera programmet.
Efter
undersökningen har gruppen gemensamt sammanställt problemen, för att sedan göra ett
urval och utveckla de olika problembeskrivningarna. För att
sammanfatta analysen har
en slutsats skrivits.
Identifierade
problem
Nedan undersöks de identifierade problemen funna i PowerPoint 15.18 i en
rangordning från 3 -1 där 3 anses vara hög prioriterade problem och 1 ingen
prioritering alls.
3 – Hög
prioriterade problem
Major
usability problem: important to fix, so should be given high priority
Infoga textruta
Vid val
av exempelvis infoga textruta dyker varken en textruta eller tydliga
instruktioner på hur man ska gå till väga för att infoga den, upp. Detta tyder
på dålig feedback. Det systemet återkopplar är att muspekaren byter symbol
till bokstaven “A”. Detta underlättar ej nödvändigtvis förståelse för
användaren eftersom det inte bidrar med information. Har man musen över ikonen
i ca 3-4 sekunder efter att man valt funktionen dyker det upp en liten ruta med
informationen “Draw a Text Box” vilket enkelt kan missas då detta är en separat
process. Användaren bör inte vänta på att något ska hända eller själv uppfatta
att hen måste stanna kvar med muspekaren för att få ytterligare feedback på
föregående önskemål. Det blir oklart för användaren vad som ska göras och vad
som gjorts. Med dessa grunder anses problemet vara en trea d.v.s. ett
högprioriterat problem. En sådan vardaglig funktion borde inte kompliceras och
feedbacken bör därmed vara mer uppenbar, t.ex. genom tydligare information som återkopplas omedelbart, mer adekvat
placering av information eller automatisk textruta som infogas och som
användaren i efterhand kan justera storleken på efter tycke och behov.
(Nielsen, 1995)
Sidomenyn
Om en
förefintligt sidomenyn klickas bort av vilja eller misstag visar det vara svårt
för en oerfaren användare att ångra kommandot. Personen måste därför leta
igenom olika menyer för att få tillbaka kommandomenyn vilket visar brist på
användarkontroll. Användarkontroll är viktigt för att användare ska få känna en
viss makt över programmet. Det är speciellt viktigt i ett program som
PowerPoint där syftet att användaren ska få skapa och ha kontroll över alla
funktioner. Ett sätt att förenkla detta på kan vara att behålla en liten flik
på sidan som visar på att menyn går att klicka tillbaka. Det ska vara enkelt
för användaren att ångra ett misstag. (Nielsen, 1995)
Bildspel
En väsentlig del
av PowerPoint är att visa upp sitt projekt som ett bildspel. Systemet
komplicerar däremot funktionen att ångra ett bildspel när den väl startats.
Ångerfunktionen bygger på att användaren redan vet att man kan trycka på escape på tangentbordet. Saknar man
detta kunskap tvingar man klicka sig igenom hela bildspelet för att slutligen
avsluta. Alternativt till detta problem är
att högerklicka på skärmen, däremot ges det inga tydliga tecken på detta, vilket
tyder på dålig användarkontroll. Som nämnt ovan bör brist på användarkontroll högt
prioriteras för att uppfylla syftet men programmet (Nielsen, 1995). En lösning på detta är att t.ex. visa ett kryss i högra hörnet som
användaren kan använda för att enkelt avsluta funktionen vid önskat tillfälle.
Funktionsbeskrivningar
I föregående versioner av PowerPoint går det att föra
muspekaren över en funktion och då få en beskrivning av innebörden. I PowerPoint
15.18 för Mac är detta inte möjligt. För användaren som är van vid att få en
förklaring till vad som kan göras eller är i behov av en beskrivning blir detta
ett problem som tyder på dålig consistency. När användaren blir frånhänd ett
viktigt hjälpmedel som denne är van vid måste hen lära sig om på nytt och söka
beskrivningar på andra håll. Detta är ett viktigt problem då de olika variationer
kan förvirra användaren och påverka användning av programmet. För att uppnå
consistency och undvika att användaren lämnar programmet kan systemet bygga på
konventioner och återgå till föregående versioners designval när det berör
synlighet av beskrivningar. (Nielsen,
1995)
Defekt på funktionsbeskrivningar skapar även problem
inom heuristiken recognition rather than recall. Bristen utgår från hågkomst
från användaren och förutsätter att denne kommer ihåg funktionernas syfte från
tidigare erfarenhet. Dessutom visar ett antal funktioner, som är i form av
ikoner, ett synligt namn. (Nielsen,
1995)
Man ser vad
ikonerna föreställer, möjligtvis en sax eller en pensel men det finns ingen
garanti på att användaren har erfarenhet av vad dessa ikoner gör i
användarsammanhang. PowerPoint är inget expertprogram utan är till för både
grundskoleelever och i affärssammanhang. Systemet bör därför inte förvänta sig
att användaren kan allt sen tidigare eftersom hen inte alltid är varken expert
eller erfaren. Därmed anses detta vara ett hög prioriterat problem. Som
förbättring kan systemet tillföra med ett namn på alla funktioner. Detta skulle
hjälpa användaren att känna igen funktioners syfte istället för att tvinga
denne att memorera dessa. (Nielsen,
1995)
Läsvyn
I menyns läsvy
finns det risk för error på grund av oklara instruktioner från systemet.
För att komma ur
läsvyn kan användaren tro att krysset i övre högra hörnet avslutar men i själva
verket så innebär detta att hela programmet stängs ner. På grund av en saknad symbol
riskerar användaren att förlora sitt arbete liksom sin koncentration. Om
krysset istället innebar att endast läsvyn avslutas skulle systemet bidra med
ett bättre error prevention och därmed hindrar användaren från att begå misstag
(Nielsen, 1995). Följaktligen, om användaren vill stänga ner hela
programmet vore det bättre om denne måste avsluta läsvyn först.
Snabbkommandon
Det finns
flertals varianter av snabbkommandon ex. cmd+B eller F5 som brukar stå för att
skapa en fet textstil respektive uppdatera. Resultatet av användning av dessa
resulterar i att programmet blir effektivare, snabbare samt enklare för
användaren. Problemet ligger då i informationen på dessa. En användare måste
troligtvis finna svaret utanför programmet genom att exempelvis googla för att
veta vilket snabbkommando ger vilken funktion.I vissa fall står det i systemet.
Kollar man i programmenyn ”View” står det bland annat att cmd+4 visar ”Outline
view”. Precis som detta och majoriteten av de andra nämna snabbkommandot i
programmet, är dessa inte så vardagliga. Användaren kan tänkas vilja ändra
textstilen, designtillbehör eller liknande oftare men sådana snabbkommandon får
användaren hitta på egen hand. Detta kräver extra inlärning från användaren (Nielsen, 1995). Som nämnt är dessa funktioner till för att effektivisera men p.g.a. brist
på hänvisningar blir resultatet tvärtom, därmed ett högt prioriterat problem.
Utväg till problemet är om snabbkommandon visas när man för muspekaren över en
viss funktion.
Meny för övergångar
Enligt heuristik
utvärdering för aesthetic and minimalist design, bör ett program inte innehålla onödiga menyer
eller överflödig information. I PowerPoint är menyn övergångar en egen meny.
Detta kan bedömas som överflödig design då övergångar är en typ av animeringar (Nielsen, 1995). Detta designproblem borde därför prioriteras och förenklas genom att
placera övergångar inom menyn för animeringar.
Sökning i hjälpavsnitt
Användaren
som befinner sig i hjälpavsnittet och försöker hitta lösningen på ett problem
måste leta igenom alla befintliga listor. Detta kan bli tidskrävande och
dessutom komplicerat om problemet inte är helt klargjort. Det går att söka i
hjälpavsnittet, däremot leder detta till en online sökning vilket utgår ifrån
att användaren har internetuppkoppling. Hjälpsystem måste stödja användaren men
tillför inget i ett fall där man saknar uppkoppling. Att föredra kan istället
vara en sökning som kan göras utifrån stödord som anges som sedan kopplas till
olika delar i hjälpavsnittet. På detta sätt kräver inte systemet något utöver
programmet från användaren. Om användaren fastnar på ett problem kan det försvåra
fortsättningen att använda programmet därmed bör det problemet prioriteras. (Nielsen, 1995)
2 – Låg
prioriterade problem
Minor usability problem: fixing this should be given low priority
Animationer
Vid val av vissa animationer tex.
avtäck, visar systemet ingen återkoppling alls om bilden är helvit. Det krävs
innehåll eller bara flera bilder för att animationen ska visas även i
förhandsgranskningen. Detta tyder på dålig feedback då användaren inte förstår
varför animationen ej fungerar. Detta kan även påverka användaren till att i
framtiden inte vilja använda animationerna i tron om att de saknar funktion.
Detta sammanhang är kanske inte vanligast inom användning av PowerPoint med är
ändå relevant och därav har problemet låg prioritering (Nielsen, 1995). För att lösa
problemet skulle helt enkelt vara att även i fall av ensam vit bild visa
animeringar.
Ett
annat problem animationerna har berör mapping. Ikonerna till animationerna
länkar ej till verkliga världen. Bara av att granska ikonernas utseende och
namn som används kan användaren inte alltid förstå hur animationen ser ut eller
vad den gör. Att hitta en specifik lösning som är bättre kan vara svårt,
samtidigt som det är viktigt med bra mapping i ett system. Därmed är problemet
låg prioriterat. Generellt tydligare och mer reliabla val av namn och ikon
skulle stödja användarens förståelse och bidra till bättre mapping i systemet. (Nielsen, 1995)
Bakgrundsfärg/Highlight till text
Om
användaren önskar att lägga till en s.k. highlight på en text kan detta inte
göras på samma sätt som i tex Word, men även andra program, där funktionen är
enkel att förstå, hitta och ligger synlig under typsnittfälten. I PowerPoint
måste användaren pröva sig fram för att eventuellt hitta en lösning. En funktion som används frekvent bör inte vara
svåråtkomlig samtidigt som den bör vara överensstämmande i två program som
ligger såpass nära varandra. Att efterlikna Word kan i detta fall vara ett sätt
att uppnå högre consistency. Att skapa highlight på en text är som nämnt,
relevant, men används oftast i anteckningssammanhang och därför blir detta ett
låg prioriterat problem i just PowerPoint. (Nielsen, 1995)
F5
Snabbkommandon
ska fungera som ett stöd för användaren för att effektivisera. Om
snabbkommandon inte är konsekventa (consistency) sker det motsatta då
användaren istället måste lägga ner tid för ny inlärning. F5 står i PowerPoint
för visa bildspel, i Word står det för sök och i många andra program står det
för uppdatera. Detta är alltså ett bristande kommando med dålig consistency som
slutligen resulterar i programmet inte blir lika effektivt och flexibelt som
tänkt. Snarare försvårar detta för användaren som kan tro att kommandot innebär
någonting annat. Förändringen som utvecklarna kan göra är att bestämma sig för
vad kommandot betyder och sedan vara konsekvent med detta, åtminstone inom
Microsoft, för att öka effektiviteten. Denna lösning är dock svår eftersom det inkluderar
en stor grad av implementation i olika program om det ska bli ett helt
konsekvent samt effektivt kommando. Således är detta låg prioriterat. (Nielsen, 1995)
Felmeddelande i anpassad mall
En av
heuristikerna betonar att hjälpa användaren känna igen, identifiera och
återhämta fel. Om användaren försökte ange en anpassad mall och skrev in en text
som systemet inte godkände felmeddelandet nedan. Det är svårt att tolka vad
meningen “fortsätter öppna dokumentet” innebär. Enda lösningen på problemet i dagsläget är att kontakta systemadministratören
vilket är en jobbig process som en oerfaren användare med stor sannolikhet ej
vet hur eller har lust till det eftersom det skapar ett hinder i användarens
arbete. Detta felmeddelande är ej ett vardagligt problem utan ett mer specifikt
och därför är den låg prioriterad (Nielsen,
1995). En kort beskrivning hur användaren kan gå
till väga efter detta skett hade varit bättre.
1 – Ej
prioriterade problem
Cosmetic problem only: need not be fixed unless extra time is available
on project
Smileysymbol
I högra hörnet på PowerPoint 15.18 finns
en smileygubbe som är identisk till den s.k. emoji som finns i Appleprodukter
ex. en Mac. Programmet erbjuder
användaren att använda dess och man kan tro att det är via denna funktion som
man kan infoga smileysymboler. I själva verket är det ett sätt för att ranka
systemet. Denna funktion är intressant och givande för utveckling av PowerPoint
men dock förvirrande för användaren som kopplar samman smileysymbolen med en
annan funktion. Att föredra kan vara att använda en symbol som är bättre
matchande mellan system och omvärld och som är mer konsekvent, för att bidra
med bättre mapping. Exempelvis tummen upp och tummen ner symboler eller helt
enkelt en text ”Ranka systemet”/ ”Ge oss feedback!”. Detta anses vara ett s.k. kosmetiskt fel och
prioriteras inte om det inte finns större behov eller tid för det. (Nielsen, 1995)
Menynamn
PowerPoint
är uppbyggt på menyer. Dessa menyer är till stor del tydliga med vad de
innehåller för funktioner och vad man som som användare kan göra. Såsom
“Design”, där finns möjlighet att designa bilderna. Däremot “Home” menyn förutsätter att man vet att i det där
exempelvis typsnitt- och textstorleksändringar utförs trots att namnet inte
tyder på detta. Detta kräver att när användaren letar efter funktioner kommer
ihåg att ”Home” innehåller de mesta med text och typsnitt. Detta anses som ett
icke prioriterad program för den vana användaren. Detta designval kan förändras
med annat val av menynamn men är troligtvis redan inlärd hos användaren då
systemet är och har varit konsekvent med sig själv och alla andra Microsoft
program i flera år. (Nielsen, 1995)
Bilder
På svenska kallas slides
för bilder i programmet. Dock används kategorin bilder för flera
funktioner än s.k. slides. En annan kategori är att infoga bilder eller
diagram. Problemet ligger i att information är överflödig när de heter likadant och då namnen på de specifika funktionens
inom kategorierna är mer specifika vilket gör
att användaren ändå förstår
innebörden. Att duplicera namn i onödan i ett system kan leda till förvirring..
Information bör vara begränsad för att stödja användaren till att ej begå
fel. Namnen på kategorierna bör då inte
heta likadant och kan även tänkas tas bort de inte nödvändigtvis är givande för
förståelse. Eftersom detta inte drabbar programmet när man väljer att
systemspråket ska vara på engelska så blir detta ett mindre problem. (Nielsen,
1995)
Osynliga områden
Powerpoint
är uppbyggt på så sätt att det går att placera texter och figurer utanför det
synliga och tänkta området. Detta kan
vara effektivt för den vana användaren då detta ökar effektiviteten och
flexibiliteten vid skapandet av en presentation men för en nybörjare kan det
dock ställa till svårigheter. Systemet visar inga error preventions på att det
grå området inte är synligt vid ett bildspel vilket kan vara svårt för en ovan
användare att uppfatta. Det är även relativt enkelt att råka dra iväg figurer
såpass långt ut på kanten att de blir svåra att hitta igen. Beroende på
användarens förmåga gör att detta blir ett icke prioriterad problem som
eventuellt kan förbättras genom begränsningar, om det finns starkare behov då
detta även kan främja användaren. (Nielsen, 1995)
Den kritiska nivån av ett error
meddelande
Ett
system ska enligt Heuristic Evaluation ange hur allvarligt ett error är när det
väl dyker upp. Detta görs ej. Beroende på den förslagna lösningen blir det
snarare en personlig tolkningen från användarens sida vilket kan försvåra
enkelheten i ett felmeddelande. Det försvårar i sin tur för användaren att
identifiera, återhämta och känna igen felet vilket är ett av kraven på
heuristiker. Systemet bör även ge feedback i form av ljud när ett error
uppstår. Detta är ej fallet i PowerPoint. Användaren kan däremot i många fall
klara sig på sina tolkningar och felmeddelande utan ljud, därmed anses
problemet endast som kosmetiskt. (Nielsen,
1995)
Hjälpinstruktion
En av
heuristikerna berör help and documentation. Dokumentation finns men när användaren
letar efter hjälp i hjälpavsnitten kan man inte återgå till programmet i
fullskärm utan att stänga ner hjälpavsnittet först. Detta krånglar till det för
användaren om denne skulle vara i behov av både programmet och hjälpavsnittet
samtidigt då hjälpavsnittet tar upp nästan all plats på skärmen. Som lösning
kan användaren förminska hjälpavsnittsfönstret däremot försvårar det för
användaren att se fönstret när denne vill gå tillbaka till hjälpsektionen.
Eftersom hjälpen finns med men är krånglig att använda om man vill arbeta i
sitt projekt samtidigt bör detta problem inte prioriteras.
Slutsats
PowerPoint är inget
expertprogram utan är till för både grundskoleelever såsom i affärssammanhang.
Systemet bör därför inte förvänta sig att användaren kan allt sen tidigare
eftersom hen inte alltid är varken expert eller erfaren.
Dom största problemen i
programmet är relativt små men kan ändå ha effekt för användarupplevelsen,
speciellt för den oerfarne användaren.
Gruppen anser att Version 15.18 av Powerpoint är välutvecklat med relativt få eller mindre relevanta problem. Bra feedback och tydlig mapping blir det viktigaste för utvecklarna att koncentrera sig på till nästa utgåva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar